miercuri, 13 noiembrie 2013

Moldovele (III)

http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/moldovele-iii--29760.html




Ce a făcut România pentru integrarea teritoriului răsăritean al Moldovei? În perioada interbelică, noua ţară, al cărui nucleu de abia se schiţa în urmă cu două generaţii, avea de gestionat un teritoriu mai mult decât dublu, cu toate slăbiciunile structurilor sale spaţiale, cu o infrastructură ineficientă şi cu o populaţie doar de curând alfabetizată. Transpare din scrierile vremii o dublă abordare a noilor teritorii româneşti. Autorităţile au văzut în Transilvania oportunitatea de a se delesta de lumea balcanică în care era captivă România acelui veac. Apartenenţa ardelenilor şi bănăţenilor la o “mitteleuropă” apreciată şi respectată a grăbit asimilarea de către autorităţile bucureştene a regiunii care ne asigura apartenenţa la un grup “mai select”, al statelor central-europene. Cât priveşte Moldova de la Răsărit, lucrurile stăteau altfel. Avem şi o butadă din epocă, atribuită lui Iorga: "vrem Basarabia, dar fără basarabeni", care se face expresia unui românism dual, ce pune în loc ierarhii discutabile. Atitudinea mai degrabă cinică a autorităţilor române, a fost speculată de ocupanţii sovietici, ce vor construi românofobia, iar evenimente recente confirmă anti-românismul profund resimţit de o parte a românilor moldoveni-basarabeni. Dupa 90, deşi oportunităţile nu au lipsit, Romania şi Republica Moldova nu s-au sincronizat. Timp de două decenii, statul roman, fragil economic, a râmas captiv în proiectul european, ignorând semnalele de la Chişinău, iar acum timidele semnale de la Bucureşti (dacă există?), par a fi ignorate de cei de la Chişinău. Oricum, moldoveniştii par capabili să găsească relaţii şi cu populaţiile siberiene, decât să accepte unitatea de limbă şi de neam.





Unde se află în această ecuaţie Moldova apuseană, continuatoarea de drept a statului moldovenesc? Lăsând la o parte milioanele de moldoveni ce doresc unirea, nicăieri! Marginalizată şi văduvită de orice urmă de autonomie decizională, Moldova apuseană e mai degrabă un teritoriu relict, o sumă de teritorialităţi judeţene disjuncte. Calea aleasă în construcţia statului roman, centralizarea, excesivă în episodul socialist, a dus la distrugerea coerenţei teritoriale regionale şi a modificat radical mecanismele identitare. ”Eu sunt din Moldova!”, sună mai degrabă a scuză, decât a reper spaţial. Sentimentele de inferioritate şi de apartenenţă la periferie, alimentate, deopotrivă din interiorul şi din exteriorul provinciei, determină în mod inconştient o divergenţă a acestei identităţi moldoveneşti, prin creearea altora noi, care alimentează centrifuga moldavă. Unele au substrat istoric (cazul Bucovinei), altele sunt generate de modificări de ordin administrativ, cazul actualului judeţ Vrancea, mai slab sesizat în cazul judeţului Galaţi, ambele desprinse de restul Moldovei din punctul de vedere al jurisdicţiei ecleziastice după 1948 şi înglobate mai recent în Regiunea de dezvoltare Sud-Est, fără vreo urmă de opoziţie locală.


Moldoveniştii din “republică” aduc un mare deserviciu Moldovei contemporane şi mai ales Moldovei din interiorul frontierelor României. Am să las la o parte “ideile” cu vizibilitate maximă, precum reorientarea (oficială!) a Republicii Moldova către spaţiul fost sovietic sau construcţia unei naţiuni noi, care va face imposibilă regăsirea în interiorul aceluiaşi proiect politic şi naţional a locuitorilor Moldovei istorice. Există câteva repercusiuni mai subtile, ce pot scăpa unui ochi mai puţin atent! Una dintre ele e faptul că acţiunile moldoveniste anesteziază o eventuală mişcare de renaştere culturală şi identitară a Moldovei apusene în interiorul statului român, iar un discurs critic la adresa Bucureştilor, a cărei Românie pare a ţine de la Chitila până la Ploieşti, poate fi asimilat (fals!) mişcării moldoveniste de către conaţionalii noştri mai superficiali în aşezarea ideilor.


Câte identităţi moldoveneşti mai există? Presiunile discursurilor construite în exteriorul Moldovei identifică bucovineni, moldoveni, basarabeni, şi chiar un fel de cripto-moldoveni de bazar zişi "ruşi" sau, după poziţia geografică, "ucraineni". Pe întreg teritoriul Moldovei istorice însă, dincolo de identităţile administrative impuse de creaţii artificiale şi relativ recente precum Bucovina, Bucovina de Nord, Moldova, Republica Moldova, Basarabia  (şi uneori aruncate sfidător în faţa moldovenilor din celelalte subregiuni: eu sunt bucovinean sau vrâncean sau basarabean sau moldovean!, după caz), identitatea moldovenească există. Ea este (de)clamată, (re)clamată, exhibată sau ascunsă, ea trăieşte şi cunoaşte fluxuri şi refluxuri, în funcţie de conjunctură şi de scara la care se exprimă. Moldovean ca român, moldovean ca ucrainean, moldovean ca bucovinean, ca basarabean şi peste toate moldovean ca locuitor al unei Moldove mitice, încă întreagă în jurul mânăstirilor şi miturilor sale feudale. Acest zoom identitar, care revelează existenţa moldovenismului fundamental la toate nivelele administrative impuse sau remanente creionează o Moldova diafană, de necuprins în cuvinte şi fapte, o Moldovă fractală, repetabilă în sentimente şi simţiri, însă invizibilă unui exterior comod, dezinteresat şi obtuz.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu