Sursa: http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/moldovele-ii--28915.html
Discursul moldovenist, deşi
încă periferic, începe să aibă susţinători. Grav este faptul că face
adepţi printre tinerii din Republica Moldova. Putem da vina pe
moştenirea sovietică, dar resorturile anti-românismului sunt mult mai
subtile şi îşi găsesc rădăcinile în recompunerile teritoriale şi
identitare ale secolului al XIX-lea.
Istoria identităţii teritoriale a Republicii Moldova începe, nu cu Ştefan cel Mare, aşa cum „strâmb”
afirmă moldoveniştii, ci cu ocuparea de către Imperiul Rus a Moldovei
răsăritene, în 1812. La acel moment nu exista o identitate
est-moldovenească. Viitoarea gubernie ţaristă era la momentul ocupării
doar un spaţiu alveolat teritorial şi compozit, o sumă de structuri
teritoriale periferice disjuncte, pe care le putem grupa în trei
categorii: unele centrate funcţional pe oraşele estice ale Principatului
(Iaşi, Galaţi, Botoşani, Huşi etc.), altele pe câteva modeste târguri
autohtone (Orhei, Soroca sau Movilău) şi, în fine, areale importante
dimensional ce aveau inerţie teritorială mare, datorită
evoluţiei separate timp îndelungat, precum fostele raiale ale Tighinei
şi Hotinului. Într-o atare situaţie, autorităţile ţariste au fost
„nevoite” să recurgă la “terraformare”, şi nu exagerez când utilizez
acest termen specific literaturii SF. Având în vedere faptul că reţeaua
urbană a Moldovei răsăritene era rară, slab ierarhizată şi funcţiona
într-o logică specifică periferiilor, noua administraţie ţaristă a
(re)proiectat întregul spaţiu de la est de Prut. Au selectat din rândul
târgurilor basarabene o reşedinţă a guberniei în jurul căreia, timp de
mai bine de un secol, au construit centralitatea Moldovei răsăritene.
Aşezarea aleasă, Chişinău era un târg modest din a doua parte a
ierarhiei urbane, de câteva sute de locuitori, ce avea însă avantajul
poziţiei centrale în interiorul viitoarei gubernii. Cei 8 000 de
locuitori atribuiţi de surse acestui oraş pentru momentul 1812
reprezintă, pe lângă populaţia târgului propriu-zis şi a satelor din
proximitate, şi un număr important de soldaţi ai armatei ruse.
Colonizarea a fost procesul ce a personalizat evoluţia spre
teritorialitate a spaţiului basarabean. Probabil, într-o primă fază,
raţiunile colonozării au fost economice şi demografice – nevoia de
populaţie a unui teritoriu slab populat (256 000 de locuitori în 1812,
mai puţin de jumătate din populaţia Principatului). Ulterior, controlul
eficient al teritoriului şi necesitatea unei populaţii fidele în Moldova
ocupată devin pricipalele resorturi ale colonizării.
Aflată sub administraţia autoritară ţaristă, prinsă în febra
recentrării politice şi funcţionale şi în absenţa elitelor autohtone,
cele mai multe dintre ele fiind refugiate ori rusificate, populaţia
Moldovei răsăritene nu a fost racordată la mişcările, deopotrivă
naţionale, sociale şi culturale, ce au avut drept teatru de manifestare cea mai mare parte a continentului european şi au
caracterizat secolul al XIX-lea. În acest timp, moldovenii din
Principat, devin pionierii mişcărilor sociale şi naţionale din Europa de
sud-est, fiind şi artizanii principali ai unirii de la 1859.
Intervalul de două decenii şi ceva al marelui românism nu a
reuşit să elimine obstacolele identitare, iar teritorialitalea Moldovei
răsăritene nu a fost nici diluată şi nici încorporată eficient în
ţesutul teritorial naţional, în ciuda unei elite intelectuale basarabene
pro-româneşti deja formate. Cauzele acestei stări de fapt sunt
multiple. Lumea rurala, deşi predominant formată din români moldoveni,
era slab conectată la fluxurile de idei din epocă, iar populaţia
alohtonă (ruşi, ucraineni, evrei, bulgari, găgăuzi etc.), relativ
numeroasă (cca. 25%), a opus rezistenţă la procesul de creare a
identităţii româneşti.
Eliminând elitele pentru a doua oară, imperiul rus,
metamorfozat în U.R.S.S., a reuşit să ţină eficient sub control
populaţia noii Republici Sovietice Socialiste Moldoveneşti. Dizidenţele
au fost eliminate, iar maşinăria de popagandă sovietică a fost atât de
eficientă, încât tot răul făcut de sovietici a fost pus pe seama
„imperialiştilor români”. Schimbările teritoriale au fost radicale. Au
redesenat teritoriul administrativ al RSSM, eliminând logica teritorială
a Moldovei răsăritene, proiectată şi construită de autorităţile
ţariste, iar economia zonei a fost integrată în sistemul
militaro-industrial sovietic. Aceste întreprinderi au fost menite de a
crea dependenţe organice între teritoriile vastului imperiu sovietic.
Anii ’90 au adus o renaştere a simţirii naţionale la est de
Prut. Schimburile culturale dintre România şi Republica Moldova s-au
înteţit, iar intelectualii militanţi, precum Grigore Vieru, Leonida
Lari, soţii Aldea-Teodorovici, se aflau în fruntea mişcării unioniste.
Dar episodul s-a stins rapid, probleme extrem de grave trecând în
prim-plan: războiul din Transnistria, pericolul secesionist găgăuz,
ambele având scenariul dictat de la Moscova, decuplarea economiei
Moldovei răsăritene de la piaţa fostului URSS, debutul unei migraţii
economice fără precedent, sunt tot atâtea motive care au deviat atenţia
populaţiei de la problema identităţii naţionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu