A spune despre autorităţile române că sunt
încremenite în proiectele autostrăzilor, ar reprezenta o afirmaţie optimistă. A
fi încremenit în proiect, ar presupune existenţa unui master-plan real, cu
trasee statornice, care să nu se schimbe de la o guvernare la alta, în funcţie
de interesele politice. Cu excepţia câtorva geometrii mai stabile ale unor
viitoare autostrăzi din partea de vest a ţării, menite să asigure joncţiunea
dintre un eventual sistem naţional de autostrăzi cu sistemul european, restul
desenelor fluctuează. Lăsând la o parte amestecul neproductiv al politicului în
geometria viitoarei reţele de autostrăzi, care ar fi cauzele acestei
nehotărâri? Întrevăd două motive principale: sursele de finanţare şi
optimizarea reţelei.
În ceea ce priveşte sursele de finanţare, diverse
canale ne bombardează cu informaţii, care ar ridica moralul şi celor mai
pesimişti români: "UE finanţează coridoarele europene din România cu
85%" sau "UE finanţează coridorul IV". Ar fi prea frumos, dacă
aceste afirmaţii nu ar fi complet false. De ce? Pentru simplul fapt că pentru
UE coridoarele rutiere nu există. UE finanţează exclusiv reţeaua TEN-T (Reţeaua
Trans-Europeană de Transport, acronimul fiind preluat din engleză). Sursa
confuziei o putem identifica în suprapunerea a două strategii teritoriale de
realizare a unei infrastructuri de transport unitare la nivelul Europei:
Coridoarele Pan-Europene şi Reţeaua TEN-T, ambele având aceleaşi obiective
principale: armonizarea şi cuplarea reţelelor naţionale de transport. Dacă
ideea coridoarelor, apărută în Europa anilor '90, în afara cadrului Uniunii
Europene, viza exclusiv cuplarea eficientă a infrastructurilor de transport
deficitare ale estului european la cele ale Europei centrale, Agenţia Executivă
TEN-T, cea care gestionează din 2006 bugetul şi proiectele TEN-T, are de ales
între proiectele din întreaga UE. Ca urmare, coridoarele, ce nu au existat niciodată
în interiorul UE, nu mai există nici în România de la 1 ianuarie 2007. Confuzia
mai este alimentată şi de faptul că între geometriile coridoarelor şi reţeaua
TEN-T există o suprapunere parţială.
În cazul reţelei TEN-T există o dublă taxonomie.
Din punctul de vedere al importanţei trans-europene a relaţiilor, există o
reţea TEN-T core, ce reuneşte legăturile indispensabile la nivel european şi
una extinsă, ce realizează o cuplare eficientă a nodurilor de reţea. Din
punctul de vedere al finanţării, se face distincţie între proiectele
prioritare, de importanţă imediată, şi celelalte proiecte. Cele două taxonomii
nu se suprapun. De exemplu, autostrada Iaşi-Târgu Mureş, deşi parte a reţelei
TEN-T core, nu se regăseşte printre proiectele prioritare.
În cazul României, un stat al cărui PIB pe cap de
locuitor este mult sub 90% din media UE, finanţarea proiectelor prioritare
TEN-T intră în domeniul Politicii de Coeziune, Programul Operaţional Sectorial
de Transport. În exerciţiul bugetar 2007-2013 aceste proiecte prioritare se
finanţează nerambursabil, însă în limita anvelopei bugetare, cu până la 85%. Pe
lângă Politica de Coeziune, reţeaua TEN-T are şi un buget propriu la nivelul
UE. Dar finanţarea este mai puţin generoasă. Conform legislaţiei în vigoare, din
acest buget se poate finanţa cu până la 30% reţeaua TEN-T core şi cu până la
15% reţeaua extinsă. Dar intervine aceeaşi anvelopă bugetară, pe care nu o
putem depăşi.
Supărătoare este lipsa de coerenţă în proiectarea
sistemului naţional de autostrăzi, dată atât de instabilitatea geometriilor,
cât şi de ignorarea logicii inserţiei teritoriale în contextul unui spaţiu mult
mai cuprinzător decât cel naţional. Este suficient să observăm cum “fâlfâie”
desenul autostrăzii transcarpatice dintre Moldova şi Transilvania, pe diversele
planuri ale sistemului autorutier românesc, să ne facem o idee despre lipsa de
viziune a autorităţilor. Această autostradă ar deveni parte a unei legături
trascontinentale importante pe relaţia Est-Vest. Ignorarea acestei legături reduce
şansele României de a juca un rol important la nivelul relaţiilor continentale,
mai ales că pe direcţia nord-sud România se regăseşte mai degrabă într-o
postură de “cul de sac”. Este suficient ca Serbia, o ţară ce are o reţea de
autostrăzi cuplată la cea europeană şi aproape definitivată, să fie acceptată
în UE, pentru ca România să poată fi ignorată de marile fluxuri dintre Europa
Occidentală şi Istanbul. Şi am avut la dispoziţie două decenii de a construi o
autostradă, care să se impună ca o relaţie alternativă! Confirmarea că ţara
noastră nu se va putea insera eficient în sistemul autorutier european vine şi
de la planul reţelei de autostrăzi din Bulgaria. În acest plan, între ţara
vecină şi România nu este prevăzută nici o autostradă, ci doar şosele expres.
Mai mult, dacă analizăm şi alte reprezentări cartografice, vom constata că
Bucureştii, pe care autorităţile centrale încearcă în mod neproductiv să-l facă
buricul autostrăzilor din România, nu va deveni decât un nod de importanţă
locală în reţeaua europeană de autostrăzi.
(Ziarul de Iasi, 10.10.2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu